Conférence Présentée par Zhange NI 倪湛舸 Associate Professor of Religion and Culture Virginia Tech, USA
Date : le 17 décembre 2021, Université Paris Cité, salle GM 479C, à 10h
Lieu : lien Zoom > https://u-paris.zoom.us/j/89704734045?pwd=aHI5NU5VWnVmcW13cXBqdVFmM0ZyQT09
Résumé
Contemporary China witnesses the flourishing of internet-based fantasy novels that draw on the bodily practices and cosmological assumptions of the premodern Chinese fangshu 方術 tradition, or, more precisely, the tradition of fangji 方技 (formulas and techniques aimed at bodily cultivation) and shush 數術 (computational arts to navigate a correlative cosmos). Arguably the most prominent fantasy subgenres, xiuzhen 修真 (immortality-cultivation) and daomu 盜墓 (tomb-robbing) tell adventure stories centered upon inner alchemy and fengshui. These popular practices have their roots in fangji and shushu respectively, partake in the on- going revival of Chinese religion – or “superstition” – since the 1980s, and have been radically reimagined for the digital present in fantasy novels.
This paper studies Heishan laoyao 黑山老妖 (The Old Demon of the Black Mountain, 2007), a xiuzhen novel by Mengru shenji 夢入神機, and Daomu biji 盜墓筆記 (The Tomb-Robbers’ Notebooks, 2006-2011), Nanpai sanshu 南派三叔’s daomu series. Both novels enact Mao Zedong (1893-1976) as a practitioner of the occult arts and position him at the center of their fantastic otherworlds. Existing scholarship on the Mao cult has studied it as either embodying the sacralization of the putatively secular politics or inseparable from folk religion practiced at the grassroots level. These novels, in comparison, attest to the transition of the site of enchantment from politics to economy and the contemporary revival of popular religion, including “superstitious” ideas and practices. The political-economical theology these novels endeavor to articulate, one that references Chinese fangshu to address issues of the digital age, is worthy of our critical attention.
Conférencière : Zhange Ni
Zhange Ni received her Ph.D. in Religion and Literature at University of Chicago Divinity School (2009). She is currently an associate professor in the Department of Religion and Culture, Virginia Tech. In 2021-2022, she is a research fellow at Institut d’études avancées de Nantes. Her fields of specialization are religion and secularism, popular literature, critical theory, and Asian studies.
Contact
Shuang Xu, CRCAO, équipe Chine
Responsable du programme « Littérature chinoise contemporaine »
shuang.xu@u-paris.fr
À lire aussi

Hanmun workshop – AKS-INALCO
La campagne d'inscription pour la deuxième édition du "Hanmun workshop" AKS-INALCO est ouverte ! Inauguré en juin 2024, l'atelier de perfectionnement en chinois classique hanmun qui avait remporté un grand succès l'année dernière, connaît sa seconde édition qui se...

La langue chinoise en fête
Fête du chinois édition 2025 arrive à grand pas : le samedi 5 avril, venez admirer les performances de nos étudiants ! Au programme : chants, poésie, théâtre, danse, opéra de Pékin, et beaucoup beaucoup d'autres... La conception de l'affiche : Elsa Vidal (L1 chinois)...

Sijo, la poésie coréenne
La section d'études coréennes de l'Université Paris Cité organise un événement littéraire autour de la poésie coréenne dans le cadre du 27e Printemps des poètes. L'événement portera sur le sijo, la poésie classique coréenne en vers réguliers. Programme Vendredi 21...

Afterwork Seminar de la Graduate School of East Asian Studies
Dans le cadre de l’Afterwork seminar de la Graduate School of East Asian Studies, nous accueillerons le jeudi 13 mars de 17h30 à 19h00 trois diplômés de l'UFR LCAO, Ahmed Agne et Cécile Pournin, co-fondateurs de la célèbre maison d’édition de manga Ki-oon, et Julien...